KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130107

Bersyukur kereta dicuri serta musibah yang menimpa



Amat benar sekali kata Nabi saw yang amat kita cintai, iaitu orang beriman itu bila beroleh kesenangan di bersyukur, bila ditimpa musibah di bersabar dan sabar itu lebih baik baginya. Beberapa tahun sudah kereta kawan saya yang baru dibeli beberapa bulan dicuri di hadapan rumahnya.

Baru-baru ini saya tanya dia, macamana cerita kereta kena curi hari tu? Dia kata ada juga hikmah kereta dia kena curi dulu, memandangkan ekonomi semasa tidak menentu agak sukar untuk dia membayar ansuran bulanan untuk kereta tersebut. Sekarang dia bersyukur kereta dia dicuri dahulu.

Anak saya dapat UPSR 2A, 2B dan 1C tahun lepas, dia tidak layak untuk memohon masuk ke Sekolah Menengah Agama di Seremban. Tak apalah saya kata, kita cuba sekolah lain, ambil borang SMA Rembau, SMA Gadong, Maahad Tahfiz As-Saidiyyah, SMK Seri Ampangan (KAA) pergi hantar borang ke Jabatan Pelajaran dan macam-macam lagi.

Anak saya pun pergilah temuduga semua tempat , kecuali SMA Gadong.

Akhirnya ditakdirkan dapat SMA Rembau tanpa asrama. Bukan serampang dua mata lagi, bukan menyelam sambil minum air lagi bahkan anak saya dapat lebih dari itu. Anak saya dapat kelas yang tidak ramai murid dalam kelas, yang guru boleh beri tumpuan. Anak saya dapat tinggal bersama neneknya di Rembau, temankan nenek yang keseorangan (bukan main suka lagi nenek dia). Saya pula dapat balik kampung selalu, solat di masjid dan surau yang arwah ayah saya pernah solat dulu, dapat selalu berjumpa dengan kawan-kawan arwah ayah saya dulu.

Memang benarlah apa yang Nabi saw kita kata supaya orang mukmin ini sentiasa ”happy” saja, susah pun ”happy”, senang pun ”happy”, tak ada masalah. ”Happy” dalam bentuk bersyukur dan bersabar.

Selamat Menyambut Maulid Nabi

Daripada  Abu Yahya Suhaib bin Sinan RA katanya sabda Rasulullah SAW, “Sungguh menakjubkan urusan (pekerjaan) seorang Mukmin (yang sempurna imannya) semua yang berlaku ke atas dirinya adalah baik belaka. Ini tidak akan terjadi kecuali bagi seorang Mukmin iaitu jika beroleh kesenangan, dia bersyukur dan syukur itu lebih baik baginya dan jika dia ditimpakan kesusahan dia bersabar dan sabar itu lebih baik baginya.” – Riwayat Muslim

Tiada ulasan: