KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130108

Jasa besar keturunan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan untuk Malaysia


Pada 14 Januari 2013 ini rakyat Negeri Sembilan akan menyambut Hari Keputeraan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan iaitu KDYMM Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir. Seharusnya semua pihak terutamanya orang Negeri Sembilan tahu akan asal usul mereka dan kenapa pemerintahan beraja di Negeri Sembilan ini amat unik, lain dari negeri lain.

Minangkabau serta Pagaruyung telah menjalinkan hubungan yang erat dengan kerajaan Melaka sebelum serangan tentera penjajah Portugis. Orang Minangkabau jugalah yang mengangkat martabat orang Asli dari suku Jakun dengan pembukaan kerajaan Rembau sebelum adanya Negeri Sembilan.

Kesultanan dari Pagaruyung telah mengirim pembesar mereka ke Rembau pada awal tahun 1500. Orang Minangkabau ini datang ke Tanah Melayu bukannya untuk bekerja sebagai pembancuh simen, pekerja ladang, tetapi datang untuk berdakwah dan mempertahankan kerajaan Islam. Mereka juga datang untuk memberi perlindungan kepada pembesar Melaka selepas kejatuhan Melaka di tangan Portugis.

Orang Minangkabau adalah pembuat senapang dan meriam yang hebat pada kurun ke 15 , yang teknologinya tidak dapat ditandingi Eropah pada ketika itu. Tentera Portugis tidak pernah dapat menewaskan orang Minangkabau apabila bertempur dengan tentera Rembau.

Bukan setakat itu, orang Minangkabau adalah pembuat keris yang hebat pada ketika itu, dan ada satu senjata diberi nama Guloh Rembau yang amat hebat yang tidak dapat dikesan hingga ini.

Maka tidak hairanlah yang menjadi pengasas Askar Melayu ialah Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan dan Undang Rembau pada tahun 1933.

Begitu banyak sejarah-sejarah yang belum terbongkar di Negeri Sembilan ini termasuklah golongan ulama yang begitu tinggi martabat mereka yang banyak karamah, ada yang boleh pergi ke Mekah dalam sekelip mata untuk membantu memadamkan kebakaran di Mekah. Dan golongan ulama ini amat akrab dengan pemerintah.

Semoga Kerajaan Negeri Sembilan, Lembaga Muzium Negeri mengambil pendekatan yang lebih proaktif untuk menarik minat generasi kini untuk mengenang kembali sejarah, agar mereka punya harga diri, dan dapat menyaingi generasi dulu yang begitu hebat akhlak, siasah, peribadi dan teknologi.

The arms manufactured by the Bugis are in great repute among the Malays ; also those made at Menangkabowe,* particularly the matchlocks and swords ; and those of Rum- bowe in the Peninsula. Rumbowe is celebrated for a particular sort of kris, called " Guloh Rumbowe." The Malays of Malacca ascribe the introduc- tion of the kris to the celebrated Hong Tuah, who flourished in the reign of Mansur Shah, Sultan of * " At Menancabo excellent poniards made, called creeses ; best weapons of all the Orient." (Argensola, 1609.)


At Menancabo excellent poniards made, called creeses; best weapons of all the orient. Islands along the coast of Sumatra, called islands of Menancabo." ARGENSOLA, 1609. "A vessel loaded with creeses manufactured at Menancabo and a great quantity of artillery; a species of warlike machine known and fabricated in Sumatra many years before they were introduced by Europeans

Tiada ulasan: